Miriam Nielsen Materiel Spirit object
Samara Sallam video
Adey A fictitious Dream
Tror du vi vågner fernisering
Tonje Bøe Birkeland
Martin Zellerhoff
Triennalen foromtale
Jacob Juhl fernisering
Christian Klintholm
Sofie Pihl Perceptions 2
Fotobøger
Adey plakat
Homage Mayumi
mellemting
Fernisering Linda Hansen
Joaquin Zaragoza Gratis Knus
Sinking Into fernisering
Invisible Aarhus PopUdstilling
Fem gode grunde til at investere i kunst

Interview med galleristen: Fotokunst og interesser

Photo 31-08-2017 17.06.33

Omringet af fotokunst sidder Vilhelm Halgreen, gallerist i Galleri Grundstof, midt i det lille, lyse gallerilokale på Vestergade i Aarhus. For ham er det endnu en dag på galleriet

, hvor administrative og praktiske arbejdsopgaver skal løses ind imellem betjeningen af besøgende. I dag er der også aftalt et mindre interview, så I læsere kan lære galleristen bedre at kende.

Efter at have sat vand over til en kop te, fundet kaffekiks frem og sat sig til rette, er Vilhelm klar til mine spørgsmål, som jeg har forberedt hjemmefra. Eftersom der er tale om et galleri, der kun udstiller fotokunst, lå det til højrebenet at starte ud spørgsmålet om, hvorfor det netop er fotografiet, der er Galleri Grundstofs fokus. Efter et par sekunders reflektereren over spørgsmålet, forklarede galleristen, hvordan hans stigende interesse for netop fotokunst gennem de sidste 10-15 år har resulteret i galleriets etablering. Samtidig fortæller han også, at: ”…jeg kunne se, at der begyndte at komme større og større opmærksomhed på fotokunst herhjemme, og den udvikling ville jeg gerne skubbe fremad, så det kunne blive et fornuftigt forretningsområde”.

Photo 14-01-2017 16.52.23

Særligt var det fotobøger med socialrealistisk indhold, såsom Krass Clement, Morten Bo, Jacob Holdt etc., som vækkede Vilhelms interesse for samtidskunst og ikke mindst fotokunst:

Der skete noget i samtidskunsten op gennem 80'erne som jeg var meget betaget af, - og det faldt sammen med at jeg begyndte at tjene penge, så jeg også kunne købe noget. Det var herligt. Her vågnede min interesse for fotokunst”.

Mere specifikt fortæller galleristen, at hans interesse for fotokunst hurtigt med tiden bevægede over i fotografier, som afspejler og fokuserer på stemninger, associationer, abstraktioner samt billedmæssige referencer. Heriblandt nævnes fotokunstnere, såsom Per Holst Henkel, Jesper Rasmussen, Jeanette Land Schou, Balder Olrik samt Astrid Kruse Jensen, som galleristen meget tidligt købte.

Ifølge Vilhelm er fotokunst ikke blot fotografier, der er blevet klassificeret som værende kunst. Der skal også: ”være nogle dybere lag i fotografiet”, før det fanger hans interesse. Da jeg så efterfølgende spurgte om, hvad han ellers finder specielt ved fotokunsten og hvad fotografiet kan modsat andre kunstneriske medier, fortalte galleristen: ”På mange måder griber fotokunst mig mere end f.eks. malerier. Der er noget ærligt i, at der altid er en del af virkeligheden i fotografiet. Lyset har jo været der, selvom det måske er fotoshoppet og redigeret efterfølgende”.

 

Med galleristens særlige påskønnelse for fotokunstens virkelighedsnære karakteristika, fortæller han derudover også, hvad han, med galleriet, egentlig ønsker at illustrere: ”I gallerisammenhæng er jeg meget interesseret i at vise, hvor bredt fotokunst arbejder”. Dog fortæller han, at det er væsentligt at:


…kunstneren vil noget med sine værker og at jeg oplever noget særligt i værkerne og det kunstneriske udtryk, - og så skal kvaliteten selvfølgelig være i orden. Jeg bliver især optaget, når værkerne på en begavet, interessant og humoristisk måde udtrykker social, politisk eller kunstnerisk indlevelse.

Sidst i interviewet spurgte jeg Vilhelm, hvad der ellers er i vente med henblik på galleriets udstillinger i 2018. Hertil fortalte han spændt og engageret:

2018 er super spændende.  Vi lægger vi ud med Sofie Pihl på programmet. Hende har vi vist før, men hun laver en helt ny serie til udstillingen. Og så har vi også en aftale med Jacob Juhl, som er uhyre interessant, fordi han udfordrer fotografiet som medie, og hele tid udvider den gængse opfattelse af, hvad fotografi er. I det hele taget kommer udstillingerne i 2018 til at vise nye sider af fotografiet, - foto om foto, foto og digte, iscenesat dokumentation og kameraløst fotografi. I 2018 flytter galleriet til Hamburg, - dog kun i juni måned

Alt i alt er der mange spændende udstillingsprojekter i vente efter jul, sagde Vilhelm, og kalenderen er næsten helt fyldt op med andre spændende events og messer, som Galleri Grundstof også deltager i, i det kommende år. I kan følge med på galleriets Instagram profil på @gallerigrundstof og ellers læse endnu flere blogindlæg her på hjemmesiden.

Anbefaling: Karen Paulina Biswell og kvindekroppen
Artist-talk med udstillingsaktuelle AdeY: “Næsten ...

Related Posts

Nyhedsbrev